Stránka 1 z 1

Hermes Trismegistos, Thoth a Bohové

Napsal: 23 črc 2013, 15:45
od Harfeník
Good point.
Ale Hermes nemusí vždy znamenat Trismegistos. Já mám např. doteď za to, že když se řekne Hermes, tak se mi vybaví řecký posel bohů. :idea: Kdo ví, třeba to mohl být úryvek z knihy Staré řecké báje a pověsti.

Hermes Trismegistos, Thoth a Bohové

Napsal: 24 črc 2013, 01:22
od Pete
Harfeník píše:Good point.
Ale Hermes nemusí vždy znamenat Trismegistos. Já mám např. doteď za to, že když se řekne Hermes, tak se mi vybaví řecký posel bohů. :idea: Kdo ví, třeba to mohl být úryvek z knihy Staré řecké báje a pověsti.

Pokud vím, tak Hermes Trismegistos alias Hermés je egyptský Thovt, tudiz jedna a ta sama osoba.. akorat ji prejmenovali v Recke mytologii

Hermes Trismegistos, Thoth a Bohové

Napsal: 24 črc 2013, 10:23
od Harfeník
Vážně? To by mě nikdy nenapadlo. A kde ses to dozvěděl?
Takže Thovt byl posel bohů a pomáhal Odysseovy, králi Ithackému.
Předpokládám, že Zeus je Ra, Afrodita je Isis atd. a ti všichni byli na Olympu.

Hermes Trismegistos, Thoth a Bohové

Napsal: 24 črc 2013, 10:48
od Arex
Harfeník píše:Vážně? To by mě nikdy nenapadlo. A kde ses to dozvěděl?
Takže Thovt byl posel bohů a pomáhal Odysseovy, králi Ithackému.
Předpokládám, že Zeus je Ra, Afrodita je Isis atd. a ti všichni byli na Olympu.


;) Když nastal konec starověku, Řekové ovládli celé středomoří a kultury starých národů - Egypta, Babylónu, Persie - se střetávaly a srovnávaly s řeckou kulturou. Proto Řekové, aby se vyznali v božstvech svých sousedů, ztotožnili své bohy s cizími bohy. A protože Hermés i Thovt byli oba bohy moudrosti, dali mezi ně Řekové rovnítko. Tedy ne, že by byli totožní, ale protože jejich funkce je analogická.

Toto ztotožnění bohů nikdy neboří staré mýty. Takže Thovt samozřejmě nenosí zprávy od Dia Hromovládce a Hermés neradí zářícímu Réovi. Ale chrám, do kterého bys šel, abys jednomu z nich vzdal poctu, byl jen jeden.

Re: Hermes Trismegistos, Thoth a Bohové

Napsal: 24 črc 2013, 21:29
od Lumpino
Já předpokládám, že to bude trochu složitější. Staří pohanští kněží snad bohy tolik nemíchali, anžto je často vyvolávali. Takže je často viděli a proto také znali. Viz pro příklad od Jamblicha z Chalkidy, O mysteriích egyptských, eventuálně překlady řeckých a egyptských magických papyrů.
Ježto jsem takovou praxi trochu vyzkoušel, jsem dítko od přírody zvídavé, tak mohu potrvdit že bohy lze přimět k viditelnému projevu. Není to až tak obtížné a je to mnohem bezpečnější než dnes časté evokace démonů.
Mám dojem že bohů není až tak moc a že staré národy uctívaly často stejné bohy jen pod různými jmény.
Jen bych neztotožňoval třeba Réa s Diem a podobně, je k tomu potřeba trochu více porovnávání.
Třeba si všimnout různých znaků. Příklad Réa bych ztotožnil s indickým Šivou. Důvody?
1/Třetí oko. Kobra na Réově čele která ničí jedem a ohněm Réovy nepřátele versus třetí oko Šivovo ničící ohněm nepřátele boha.
2/Ré byl jako slunční bůh ztotožňovaný s ohněm ale v podobě Amóna také se vzduchem. Amon - Ré. Stejně tak byl indický Šiva spojovaný jak s ohněm tak se vzduchem.

Dia by šlo ztotožnit spíše s védkým Indrou, králem bohů.
Stejně jako Zeus byl králem bohů, vládcem bouře, vyzbrojeným bleskem, stejně jako Zeus byl záletnické povahy, nenechal na pokoji žádnou ženskou a podobně. Je potřeba si více všímat různých detailů.
V každém případě, s využitím spánku jako pomocného prostředku které bylo časté v antické době lze bohy spatřit.
Postup byl známý i v Indii tam jej nazývají Sankalpa: http://jenia.sweb.cz/sank.html
Jen s tím že článek je příliš materialisticky podaný. V Indii se tato technika používá hlavně v duchovní praxi, stejně jako se používala v antické době v řecku a egyptě. A v řadě (ne všech) případů je lepší obrazná představa žádaného, než formulace krátké věty doporučené v článku.
Východní mistři přímo tvrdí: "Kdo usíná s myšlenkou na světlo bude celou noc ve světle"

Re: Hermes Trismegistos, Thoth a Bohové

Napsal: 25 črc 2013, 13:29
od Helena
Řekové a po nich Římané bohy dobytého území prostě přidali ke svému pantheonu, občas docházelo i ke ztotožňování. Proto v dobách po tažení Alexandra Makedonského do Řecka dorazily různé cizí kulty a mystéria. Stejně tak zaváděli svoje bohy na dobytá území, kde to pro místní polyteistická náboženství taky nebyl problém. Narazili jen u Židů, kteří toto odmítli.