W.Mistele - Úvod do psychologie čtyř živlů

Vše o tomto autorovi, informace, překlady, poznámky a komentáře

Moderátor: Cagliostro

Uživatelský avatar
marvin
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 2914
Registrován: 16 čer 2009, 10:52
pohlaví: Muž
Národnost: ČR
Poděkoval(a): 586×
Obdrženo poděkování: 888×
Kontaktovat uživatele:

W.Mistele - Úvod do psychologie čtyř živlů

Příspěvekod marvin » 04 kvě 2013, 20:19

Copyright (C) 1998 od Williama Misteleho. Všechna práva vyhrazena.
Poznámka: Za účelem napsání této eseje jsem spolupracoval s JVARem, přednostou nadzemské sféry ve znamení lva, který se specializuje na zlepšování rovnováhy mezi čtyřmi živly.


Úvod do psychologie čtyř elementů

První krok při práci se čtyřmi elementy zahrnuje vytvoření základních pocitů ze živlu v nás samých silou představivosti. Pocit vztahující se ke každému elementu musí být pocítěn naplno. Když umíme vyvolat patřičný pocit pomocí vůle, můžeme ho následně spojit se základními vlastnostmi elementu. Tento přístup objasní mnoho aspektů astrálního těla, jež moderní psychologie vůbec nebere v úvahu.

S ohledem na každý ze čtyř živlů Vás odkazuji, aby jste si přečetli samostatné eseje věnované sylfám, gnómům, salamandrům a rusalkám. Avšak tyto články vznikly přímo při práci se živlovými bytostmi. Představuji Vám zde výsledky jako meditaci, při které se nemusíte odvažovat ničeho více než pracovat s vlastní představivostí.

Prohlédněte si také moje různé rozhovory se živlovými bytostmi. Díky všem jejich metafyzikálním výzkumům to nejsou platonické rozhovory. Rozhovory se odehrávají ve stavu transu, ve kterém se setkávám a potýkám se s jádrem vnitřní podstaty těchto úžasných přírodních duchů. Avšak dosud jsem prezentoval tyto příběhy jako cesty po neviditelných magických světech, živlové bytosti ztělesňují poklady ducha a pocitů, které jsou nedílnou součástí naší vlastní přirozenosti.


Oheň

Zde cvičíme vizuální představu a pocit ohně. Vyvoláme v sobě pocit velkého horka. Základní postup je, představit si, že naše tělo je uvnitř prázdné a tudíž schopné akumulovat jakoukoliv energii si přejeme. Když jsme toho dosáhli, představíme si, jak se energie rozpouští zpět do univerza. Nyní si řekněme o těžkostech spojených s tímto koncentračním cvičením.

Někdo bude váhat, zda má pracovat přímo s ohněm. Možná proto, že oheň je nebezpečný. Může vás spálit.

Pro někoho může být také obtížné rozvíjet vlastní vůli a sílu. Právě tak může být těžké udržet své touhy a impulsy pod kontrolou. Pokud rozvinete svou sílu, ihned nato podstoupíte riziko jejího zneužití. Vášně mimo kontrolu mohou nakonec kontrolovat vás a způsobit všemožné škody vám i ostatním. Tyto obavy jsou velmi důležité a každý by přitom měl poslouchat své svědomí.

Vzpomeňte si, jak v řecké mytologii Zeus připoutal titána Prométhea k horskému útesu a jestřáby mu vyklovaly játra. Zeus měl na Prométhea vztek za to, že dal lidem oheň. Každý den titánovi narostou nová játra jen proto, aby mu je jestřáb opět vytrhl. Játra zde symbolizují přirozený růst a duchovní vědomí. Poskytnutím daru ohně předal Prométheus lidem sílu bez duchovní schopnosti znát, jak ji používat ji moudře.

Jedním způsobem, jak pracovat s elementem ohně, je uvědomit si oheň ve všech jeho projevech v přírodě, ve společnosti i v nás samých. Život mohl vzniknout na naší planetě díky horku a světlu Slunce. Trvalo však miliony let, než se to stalo a Země se ustálila na pevném orbitu a ve správné vzdálenosti od Slunce.

V přírodě se vyskytuje mnoho forem ohně. Sopka a lesní požáry jsou neosobní síly a jsou pro život velmi nebezpečné. Oheň v zemi hýbe kontinenty, vyzdvihává hory, tvoří ostrovy a nabízí různost ekologických prostředí. S rozvojem civilizace jsme se naučili používat dřevo, uhlí, koks, naftu a plyn a měnit teplo vznikající jejich spalováním k produktivním výstupům. Zamyslete se o historii technologie a o všech pozitivních i negativních případech, kdy byl oheň využit či zneužit. Oheň sám o sobě, stejně jako nůž, může sloužit ku prospěchu nebo ke zkáze.

Uvažujte také o důležitosti horka a tepla pro lidské tělo. Za posledních třicet tisíc let jsme dokázali přežít doby ledové, v zimním prostředí a mrazivém podnebí. Vyvinuli jsme oblečení, izolaci a různé systémy ohřevu, které nás udržují v teple. Používáme oheň k vaření a přípravě mnoha druhů nových jídel.

Pokud si představíte své tělo naplněné ohnivými plameny a horkem, získáte jasnou zkušenost toho, co oheň představuje. Když vyvoláte oheň v sobě samých skrze sílu své imaginace, je třeba mít v rovnováze oba aspekty ohně – jak produktivní tak destruktivní. Musíte si zvyknout na schopnost používat jeho sílu přirozenou cestou, která slouží duchovním potřebám.

Na druhou stranu někomu bude připadat obtížné vyvolat pocit horka při koncentraci. I když bude takový člověk vizualizovat oheň před sebou, nebo vidět ve svém těle. Ale nic se neděje. Není zde přítomen smyslový pocit horka, který doprovází imaginaci.

Pokud například člověk opakovaně přikládá ruce k ohni, ani pak nemusí být schopen donutit svůj nervový systém reprodukovat pocit horka s pomocí koncentrace. Problém vězí v tom, že jeho koncentrace na mentální úrovni není schopna vytvořit astrální vjem. Astrální tělo přidá představě pocit života a bezprostřednosti. Pokud je vaše koncentrace efektivní na astrální pláni, jako ve snu, pak cítíte, že jste plně v tom, co si představujete.

Existuje mnoho cest k překonání těchto potíží. Hlavní myšlenkou je stát se ohněm. Učiňte oheň vaší součástí. Zacházejte s ním jako s rozšířením své aury. Udržujete ho. Pečujte o něj. Uvítejte ho. Pozvěte ho dál, aby u vás našel domov a místo, kde se může rozvinout, zesílit.

Představujte si například, že sbíráte suché listí a dřevo, abyste si venku rozdělali táborák. Věnujte plnou pozornost tomu, jak se sirka vznítí a potom jak začne suché listí a dřevo hořet. Udržujte oheň a pomáhejte mu tím, že do něho házíte malé větvičky. Pak nad něj umístěte konvici s vodou s úmyslem přivést ji do varu.

Dejte ohni takovou roli jakou má fanynka, která svému týmu dodává odvahu k úspěchu. Staňte se horkem, jež odstartuje první bublinky a pak se ve vodě začnou objevovat větší, až se konečně začne voda vařit. Pak si představte, že celá tato vizualizace se odehraje ve vašem těle. Pokud nějakým způsobem dokážete přidat emoce k vaší aktivitě, pak je lehké naplnit astrální úroveň svými pocity. Horko v ohni se pak přenese z mentálního obrazu do skutečného vjemu a pocit bude dostatečně intenzivní a skutečný.

Jak už jsem se jinde zmínil, tibetští jogíni při představě ohně dokážou zvýšit svou tělesnou teplotu o sedmnáct stupňů. To už není vnímaný pocit. Vědci to změřili s teploměrem.

Dalším krokem je představit si a jasně uvěřit, že s přítomností elementu ve vás je to stejné jako se ztělesněním vůle. Psychologicky řečeno oheň vyzařuje naléhavost, sílu a světlo. Je plný jistoty a rozpouští strach. Kvůli jeho teplé a dynamické přítomnosti přitahuje a shromažďuje ostatní k sobě. Nabízí vedení, odvahu a nadšení pro život.

Zvažte tuto sugesci: „Jsem silný a asertivní člověk. Prezentuji se jasným a přesvědčivým způsobem ostatním lidem.“ Je možné vytvořit obraz ve vaší mysli, že vskutku ztělesňujete ony vlastnosti. Ostatní vás přesto mohou vidět jako blba. Budou s vámi zacházet jako s někým, kdo je bezradný a neefektivní.

Důvodem toho je, že jste nedokázali vytvořit astrální složku pro myšlenkovou formu. Vaše aura nevyzařuje žádnou sílu nebo charisma. Úkolem je sloučit mentální sugesci s astrálním pocitem, který vyzařuje ohnivou sílu. Ostatní pak ihned pocítí teplo vaší aury a zdroj vaší vnitřní síly, který dokáže velet v každé situaci.

Opět zde může být druhý extrém. Někteří lidé si dokáží snadno představit ve svém nitru horko, planoucí pocit ohnivého žáru. Někteří si snadno dokáží představit celý svět jako ohromný oceán naplněný plameny a cítit horko šířící se z nich na míle daleko. Dokáží to, protože pro to mají přirozenou schopnost nebo proto, že mají živou astrální představivost.

I k tomu se ovšem může přiřadit líc. Pokud rozšíří oheň ve své auře, nemusejí použít tuto sílu moudře kvůli nedostatku etiky, charakternosti a oddanosti. Někdy při čekání na červenou jedna osoba upřeně zírá na někoho v jiném autě. Druhá osoba může mít astrální tělo plné ohně, který čeká na zažehnutí. Pohled je jako škrtnutí zápalkou. Takové střetnutí pak skončí násilím.

V takovém případě pocit ohně se svou naléhavou potřebou jednat a dominovat vyústí za dané situace v negativní výsledek. Oheň pak není vypuštěn bdělou a jasnou myslí. Situaci ovládne slepá emoce.

Následně, když lze ohnivý element v astrálním těle snadno vybudit, musí člověk strávit více času prací na mentální úrovni. Důvody pro použití vůle a síly musí být pečlivě zváženy. Člověk musí rozpoznat a upnout se na podstatné hodnoty, které jsou dostatečně přesvědčivé, aby udržely negativní aspekty ohně pod kontrolou.

Vzduch

Stejně jako při cvičení s ohněm si představte své tělo jako prázdný prostor, naplněný jen vzdušným živlem. Můžete si představit, že jste jako balón naplněný héliem, takže se cítíte jako kdyby jste nic nevážili. Máte pocit, že stoupáte nahoru do nebe. Pocit bez tíže a vznášení je základem.

Pak rozšiřte svou představu dále. Imaginujte, že vítr je součástí vašeho těla. Vakuum, do kterého vítr vane, je jako vaše plíce vytvářející podtlak s každým nádechem. Totiž větry v průběhu ročních období vytvářejí rytmický pohyb, který je podobný dýchání. Jako sylfa zkoumejte a hledejte harmonii v pozadí vzdušného proudění a změn počasí.

Nakonec se staňte větrem. Pokud otevřete svou mysl při meditaci, pak se stanete pasátem, severákem, hurikánem, vichřicí či slabým poryvem, který rozvíří listy na stromě ve vaší zahradě. Při meditaci není žádné světlo nebo energie, kterou by mysl nedokázala objevit a zreprodukovat do jisté míry sama v sobě. Spřátelit se s oblohou je jen otázka času věnovanému na trénink.

Vzdušný element může být též příliš vyvinut u některých jednotlivců. Pokud navážete astrální kontakt se vzdušným živlem, nebo když komunikujete se sylfami, ostatní elementy mají tendenci jít stranou. To vás může přivést k té části vaší bytosti, která je divoká a neklidná. Je to neosobní, vzdálené a odtažité. Nemá to vůbec co do činění se starostmi a zodpovědnostmi lidských bytostí. Je to touha po tom býti svobodný a ta se nestará o potřeby společnosti, osobnosti nebo o lidské pocity.

Člověk s takovým pasivním aspektem vzdušného živlu může být bdělý, nezaujatý a vyrovnaný sám v sobě. Může však být též necitlivý až do té míry, že se stane nemorálním. To není nic nového. Psychologie mluví o psychopatech a autoři píší o jedincích, kteří ztratili veškeré spojení s ostatními lidmi.

Avšak fenomén, který popisuji, pramení z astrálního okouzlení. Část lidského astrálního těla se přestává zajímat o lidskou existenci. Člověk vnímá stejným způsobem jako sylfa nebo jako víla, která vábí lidi aby s nimi odešli pryč do vnitřního království. Tak jak o tom napsal báseň William Butler Yeats:

Pojď pryč lidské dítě!
k vodám, do divokých lesů,
s vílou ruku v ruce.
Vždyť život je plný žalu,
víc, než uneslo by tvoje srdce..

Psychologové jako Carl Jung opět psali o čarovném kruhu, který drží lidi v okouzlení. Člověk je pronásledován a posednut tím, co zůstalo v jeho minulosti nedokončeno, nenaplněnými potřebami z dětství či z rodiny. Nevnímá aktuální situace, do kterých vstupuje, ani ostatní lidi tak jak jsou, ale jen zkreslené odrazy, iluze viděné z dálky. Dávání a přijímání, citové vazby a důvěrné styky, jsou pokřivené a pokroucené, protože srdce není úplné.

Avšak okouzlení vzduchem je poněkud odlišné. Člověk má velký nadbytek vzdušného živlu, kterému chybí dostatek pozitivního výrazu. To už nemá nic společného s rozšířeným vědomím sylf. Lide v okolí Dalajlámy zabývající se ovládáním počasí to zvládají stejně tak jako starověcí druidové.

Vnímavost sylf může přijmout formu nezaujatosti, která spojuje svobodu s touhou po jasném vnímání. Je to vzrušující zážitek, podobně jako závěsné létání či let na padáku spojenému lanem s lodí. Když jste takto uvolněni, není těžké si říct: „Nejsem lidská bytost. Můj vnitřní život je úplně odlišný od toho, co vidí a cítí ostatní.“ Když jsme na nějakém představení nebo hrajeme hru, můžeme dočasně vnímat stejný pocit. Dáme si svolení na chvíli zapomenout na zbylé strasti života.

Ale toto potlačení denních potřeb, kromě znovunabití energií, má také pozitivní stránku. Změněný stav vnímání nám dovoluje vidět svět z nových úhlů. Výzvou je sdílet to s dalšími lidmi.

To právě dělají básníci. Vnímají delikátní křehkost a skrytou krásu zářící v každém momentu. Když píší nebo mluví, mají dostatečný odstup, tak aby mohli vychutnat čisté city. Vědí však, že tyto pocity mohou být vyjádřeny, nalezeny a zažity jen v jednotlivých detailech a konkrétních zážitcích našich životů. Každá báseň je odrazovým můstkem vedoucím přes řeku oddělující lidskost od království víl a astrálního světa.

Umělci to dělají takto. Říkají: „Pohleďte na mé umění. Je výtvorem mé představivosti. Její obrazy jsou zrcadlem zachycujícím světlo, jehož odrazy vidím v životě.“ Hudebníci to dělají, když je jejich muzika „ta pravá.“ Pak už si nejsou vědomi sami sebe, ale unášejí je noty. Píseň žije svým vlastním životem a oni jsou v obou světech jak tom lidském tak i v jiném.

Příliš mnoho vzdušné substance v duši v nás vyvolává pokoušení zapomenout na vazby s ostatními. Jedna legenda vypráví o rase, která již déle nemohla soupeřit s lidskými bytostmi a tak odešla ze světa a stala se rasou skřítků. Ale i těmto bychom dnes mohli říct: „Vraťte se znovu zpět a přebývejte tu s námi. Sdílejte s námi věci, které vidíte, a vězte, že my bychom také mohli zřít krásu světa kolem nás.“ Lékem není útěk do odloučenosti a do říše vnitřního míru, ale vytvoření nových cest sdílení od srdce k srdci.

Nakonec je zde ještě základní problém rozvoje astrální vnímavosti. Mnoho lidí nevidí dál, než na aktivity jejich všedního života. Následkem toho je rozsah jejich emocionálního života omezen. Ve skutečnosti mnoho náboženství vede své praktikanty do několika skupin posvátných zážitků, které jsou nabité astrální energií. Obrácení na víru, zbožnost,vytržení a oddanost jsou kontrolovány a směrovány přijatelnými cestami. Jiné hluboké emoční zkušenosti jsou označeny jako tabu a vykázány za hranice nebo popřípadě ignorovány a považovány jako irelevantní.

Ale pokud se podíváte na mrak, uvidíte, že se neustále mění. Pokud se soustředíte na pocit ve vašem nitru a dáte mu dostatek místa k pohybu, bude se neustále měnit. Pocity jsou jako voda na zemi. Tečou v podzemních proudech. Jsou v jezerech, mořích, mracích, řekách, dešti a ledovcích.

Sylfa si je vědoma každého aspektu měnícího se mraku a přesto zůstává nezaujatá. Pracovat se vzdušným živlem znamená mít jak vnitřní rovnováhu, tak citlivost pro každou nuanci a aspekt pocitů. Rozvoj této citlivost je něčím, co psychologie sdílí s magií. Jinde píšu o metodě soustředění, která přemosťuje mezeru mezi transpersonální psychologií a magickou praxí.

Voda

Ke zdárnému dosažení pocitu vody, která je chladná a vlhká, si představte, že plavete a potápíte se v potoce, řece, jezeře nebo v oceánu. Je možné rozšířit svou meditaci podle tohoto návodu, dokud se pocit vody nestane dostatečně silným. Od určitého bodu si začněte představovat sebe coby vodu obklopující vaše tělo. Vnímejte plavce či potápěče, jak se pohybují se ve vašem prostoru. A opět byste měli cítit chlad vody uvnitř vašeho těla, jakoby bylo prázdné.

V několika mých povídkách o mých setkáních s undinami zacházím do detailních popisů jejich specifických astrálních vlastností. Popisuji čtyři z nich, které jsou milující, vnímavé, citlivé, empatické, ozdravující a pečující. Každá z nich má také trochu odlišný způsob vyjadřování extáze a blaženosti v rámci vodního živlu. Tyto undiny jsou velmi okouzlující a vlastní mnoho magických tajemství vztahujících se k vodnímu živlu.

Dle mých zkušeností undiny rozšiřují své aury do vodních říší, které je obklopují. Když si přejí vytvořit atmosféru úžasného festivalu plného tance a zpěvu, je voda zmagnetizována, aby vyjádřila jejich pocity. Pokud chtějí vyjádřit hluboký stav jednoty a lásky, voda se opět stane nástrojem, který nese a zesiluje jejich záměr.

Náš úkol při zkoumání psychologie vody je učinit něco podobného. Když už dokážeme
snadno vytvořit pocit studené vody v nitru i v našem okolí, pak si představíme, že tato vodní expanze nám pomáhá vyjádřit naše pocity. Voda přijímá, uvolňuje, proudí a cirkuluje energii. Podobně naše aura obklopuje a obnovuje život těch, se kterými jsme v kontaktu. Produkuje magický prostor, ve kterém se lidé mohou svobodně navzájem vnímat a cítit přijetí a lásku.

Stejně jako u ostatních živlů nyní spojíme energie mentální a astrální úrovně. Potřebujeme jasnou definici a odhodlání v mysli ke všemu, co voda představuje v nejvyšším smyslu. Jejími vlastnostmi jsou láska, léčení, péče, vnímavost, přijetí, jasnocit, klid, čistota atd. Potřebujeme naprosté a úplné přesvědčení, že existujeme uvnitř a jsme součástí magnetického vodního pole energie protékajícího skrze nás a obklopujícího stejně tak nás jako ostatní.

Obojí jak mentální tak astrální úroveň se svým rozdílným přístupem k vodě pak musí být spojeny přirozenou cestou. Část úspěchu v tomto úsilí přinese studium a úcta k druhým lidem, kteří vyjadřují pocity a ideály lásky v jejich osobnostech. A část naší práce také bude zahrnovat rozpoznání širokého pole pocitů a způsobů, ve kterých voda existuje ve světě a v přírodě. Znovu poznamenávám, že jsem dal k dispozici s pomocí básní a příběhů příklady jakými rusalky usilují o prohlubování mého porozumění prostředí a živlu vody, ve které žijí.

Konec konců jejich pole působnosti a rozsah jejich aktivit se shoduje s tím naším.

Země

Pokud uvažujeme o ohni jako o vůli, o vzduchu jako o inteligenci a čistotě mysli, a o vodě jako o lásce, co potom přiřadíme živlu země? Jakým způsobem může země reprezentovat integraci a sílu vědomí?

Žulový balvan je neměnný. Udržuje si svůj tvar, svou formu a masu a jen velmi pomalu se mění. Drahokam je tvrdší a ještě odolnější a přesto jeho struktura dovoluje energii světla procházet skrz. Led je voda v pevném skupenství. Ač jsou její molekuly fixní, zabírají větší prostor a proto plave. Vzduch je ve vodě a voda je ve vulkanickém magmatu když vybuchuje. Když je teplo uvolněno, plovoucí láva se přemění na kámen.

Květiny rostou na bohatých živinách vulkanických ostrovů. Vytváří se ornice a pak lesy. Zemská pevnina poskytuje prostředí, kde se životu může dařit.

Vědomí integruje různé aspekty našeho Já. Je to vytrvalá a stabilní krajina, kde naše duše a duch plní své úkoly. Vědomí udává priority, rozpoznává hodnoty a používá své zdroje a čas k produktivním výsledkům. Mezi hodnotami, cíli, touhami a různými jednotlivinami však dochází ke konfliktům. Vědomí používá porozumění vzduchu, vůli ohně a vcítění vody k tomu, aby nalezlo praktické a uspokojivé řešení.

Hlavní pocity, se kterými máme u živlu země co do činění, jsou tíha a hustota. Představte si sebe trochu těžší. Jako strom jste připoutáni k zemi. Jako balvan jste pevní a snadno odoláte vnějším vlivům. Zvýšení vašeho vnímání tíhy a uzemnění je součástí umění Aikido a také Tai Chi Chuan.

Pro opravdový kus skály, je čas bezpředmětný. Pamatujete si minulost. Odoláváte celé věky. Dokonce i daleká budoucnost se zdá blízká jako na dosah ruky. Živel země tvoří silnější spojitost. Minulost, přítomnost a budoucnost tvoří kontinuum. Životní události se vyskytují podél časové osy. Nemusíte nikde spěchat. Prostě použijete přítomný okamžik způsobem, jak nejlépe dovedete.

Položím ruku na pět tisíc let starý stojící kámen. Na kamenných kruzích není nic přítažlivého. Zdají se být docela náhodně postavené. Tak jako vzpomínka při cestě na konci pastviny pro krávy jsou kruhy na Mull Islandu ve Skotsku. Ale myslím si, že všechny události lidské historie od Egyptských pyramid do současnosti se odkrývaly, zatímco zde ty kameny po celou dobu stály a čekaly.

Vědomí může vzít události našich životů a dát jim řád a smysl. Může říci: „Tento vztah a tato událost jsou pro mne důležité. Vždycky budou. Tyto ideály, pro které žiji, jsou tím, co dává mému životu smysl. Vidíš, uprostřed všech změn – nehod, selhání, všech špatných tahů – je soubor podstatných hodnot, které podporuji a zkušeností, které respektuji.“

Oheň je houževnatý, ale země uchovává. Voda nabízí lásku a podporu, sladkou něhu a potěšení. Země však vytváří a nabízí takové věci, které uspokojí naše nejhlubší touhy. Vzdušný element rád myslí a uvažuje. Živel země však ví ve svém srdci, že je živý a podílí se na takových záměrech, které přetrvají po celé věky.

Země jde až k samé podstatě. Nenechává se rozptýlit naléhavostí a nenasytným hladem ohně a všemi záležitostmi spojenými s udržováním moci. Není tak snadno vyrušen okouzlením, milostným vztahem a touhou po lásce. A i když také hledá a dosahuje vrcholů porozumění a osvícení, neutíká za uspokojením pryč do odtažitosti či samoty.

Země zůstává soustředěná na konkrétní a praktické cesty, jakými můžeme zhmotnit naše ideály a pracovat efektivním způsobem s ohledem na naše důležité hodnoty. Zanechává za sebou dědictví. Nabízí základy, na kterých budoucí generace budou stavět. A pokud to zní příliš abstraktně, pak můžeme to samé aplikovat na naše vlastní životy. V každé fázi našeho života zachováváme integritu a plníme primární úkoly. Pak se můžeme posunout dál a uspět v tom, co přijde dále.


Celkově se jedná jen o stručný úvod do psychologie čtyř živlů. Nezmínil jsem se o extázi každého živlu. Existují také čtyři božské atributy vztahujících se k jednotlivým živlům – všudypřítomnosti, osvícení, všemohoucnost, všeobjímající láska a nesmrtelnost.

Již jsem někde upozorňoval na to, že dvanáct znamení zvířetníku také nabízí vhled do čtyř živlů. Důležitým krokem v této oblasti bude přiřadit ke každému z dvanácti znamení jemu odpovídající živlový pocit. Pak může být tento bohatý soubor symbolů a interpretací včleněn do psychologie živlů. Abychom to mohli učinit, je třeba zvládnout šamanistický přístup k symbolům, které charakterizují znamení zvířetníku.




převzato s laskavým svolením autora http://www.frabato.wz.cz
Upraveno.
Přílohy
W.Mistelle-UvodDoPsychologie4živlů.pdf
(64.01 KiB) Staženo 198 x
W.Mistelle-UvodDoPsychologie4živlů.doc
(71.5 KiB) Staženo 152 x
Pravá mysl pojme všechny lži a klamy, aniž by byla zmatená.
Pravé srdce pojme jed nenávisti, aniž by došlo k újmě.

FTX

Re: W.Mistele - Úvod do psychologie čtyř elementů

Příspěvekod FTX » 12 led 2014, 17:50

Jedná se to tento originální text: http://williammistele.com/4elmpsy.html

Copyright (C) 1998 by William Mistele. All rights reserved.
Note: For this essay, I worked with Jvar, a spirit in Leo of the earthzone who specializes in developing an equilibrium between the four elements.

Introduction to the Psychology of the Four Elements
The first step in working with a psychology of the four elements involves creating elemental sensations within ourselves through force of imagination. The sensation relating to each element has to be fully felt. Once we can generate a particular sensation in ourselves by will, we can then tie that sensation into the basic qualities of the element. This approach illuminates many aspects of the astral body which modern psychology fails to consider.

In regard to each of four elements, I refer you to my separate essays on finding the sylph, gnome, salamander, and undine in yourself. Though these articles derive directly from working with
elemental beings, I present the results as meditations which require that you venture no further than the domain of your own imagination.

Also see my different dialogues with the elemental beings. For all their metaphysical explorations, these are not platonic dialogues. They take place in a state of trance in which I encounter and wrestle with the inner core essence of these marvelous spirits of nature. Yet
though I present these stories as journeys into invisible and magical realms, the elemental beings embody treasures of spirit and feeling which are part of our own nature.

Fire

We practice seeing and feeling fire. We evoke the sensation of intense heat within ourselves. The basic procedure is to imagine that our bodies are hollow inside and so able to accumulate any
energy we wish. When we are done, we imagine that the energy dissolves again into the universe. Let us talk about the difficulties with this concentration exercise.

Some individuals will be hesitant to work directly with fire. This may be because fire is dangerous. It can burn you.

It may also be that they are uneasy with the idea of developing their will and power. They may feel it is hard enough keeping one's desires and impulses in check. If you develop your power, you
immediately run the risk of abusing that power. Passions out of control may end up controlling you and causing all sorts of harm to yourself and others. These concerns are very important and
individuals should listen to their own consciences on these matters.

You will recall from Greek mythology that Zeus chained the titan Prometheus to a mountain crag and had hawks tear out his liver. Zeus was mad at Prometheus for giving fire to the human race.
Each day the titan's liver would regenerate only to be torn out again. The liver can be seen as representing natural growth and spiritual consciousness. In bestowing the gift of fire to humanity,
Prometheus was giving power without the spiritual ability to know how to use it wisely.

One way to work with the element of fire is to review fire in all the ways it exists in nature, in society, and within ourselves. Life was able to appear on our planet because of the heat and light of the sun. But it took billions of years for this to occur and the earth had to have a stable orbit and the right distance from the sun.

There are many forms of fire which exist in nature. The volcano and forest fire are impersonal forces and extremely dangerous to life. And yet the fire in the earth moves continents, uplifts
mountains, creates islands, and provides a variety of ecological habitats. As civilization has developed, we have learned to use the wood, coal, coke, oil, and gas fires turning their heat to productive ends. Consider the history of technology and both the positive and negative purposes to which fire has been dedicated. Fire itself, like a knife, can be used for healthy or for destructive ends.

Consider also the importance of warmth and heat to the human body. For the past thirty thousand years, we have managed to survive ice ages, winters, and freezing environments. We have developed clothing, insulation, and various heating systems to keep us warm. We have used fire to cook and produce many new kinds of food.

The point is that if you imagine your body filled with fiery flames and heat you encounter a racial memory of all that fire means. When you are evoking fire within yourself through the force of your
imagination, you need to make peace with both its productive and its destructive aspects. You have to be comfortable with your ability to use its power in natural ways which fulfil spiritual purposes.

On the other hand, try as they may some individuals will find it hard to form a sensation of heat through concentration. They may visualize a fire in front of them. They can just as easily see a fire inside of their bodies. But nothing happens. There is no sensation of heat which accompanies this imagery.

If, for example, the individual repeatedly places his hands near a fire, he is still unable to get his nervous system to reproduce the sensation of heat through concentration. The problem here is that the individual's concentration on the mental plane is unable to produce astral sensations. The astral body adds feelings of life and immediacy to the imagery. When your concentration is effective on the astral plane, as in a dream, you feel you are really there amid whatever your visualize.

There are any number of ways of resolving this difficulty. Basically, the idea is to become the fire. Make the fire part of yourself. Treat fire as an extension of your own aura. Nourish it.
Care for it. Offer it welcome. Invite fire into yourself so it finds a home and a place where it can grow strong.

For example, take some time to imagine you are collecting some dry leaves and wood so that you can start an open fire out of doors. Give your full attention to the match as it ignites and then starts the dry leaves and wood burning. Assist the fire by placing small twigs into the flames so that it can take hold. Then place a pan of water over the fire with the intent you are going to bring the water to a boil.

Assume the role of the fire like a cheerleader who encourages her team to succeed. Become the heat which starts small bubbles and then larger ones to appear in the water until the water finally boils. Then imagine this entire visualization has taken place within your own body. If in some way you can place emotion into your activity, then it is easy to full the sensations which occur on the astral plane. The heat in the fire then moves from a mental picture to an actual sensation which is intense enough to feel real.

As I have pointed out elsewhere, there are Tibetan yogis who visualize fire and manage to increase their body temperature by seventeen degrees. This is no longer just a perceived sensation. Scientists have measured it with a thermometer.

The next step is to imagine and believe quite clearly that the presence of this element within yourself is the same as embodying will. In psychological terms, fire radiates urgency, power, and light. It is full of conviction and it dissolves fear. Because of its warmth and dynamic presence, it gathers others to itself. It offers leadership, courage, and a zest for living life.

Consider the affirmation: "I am a strong and assertive individual. I present myself in a clear and convincing way to other people." It is possible to form a picture in your mind that you indeed embody these qualities. But others may still see you as a whimp. They may treat you like you are helpless and ineffective.

The reason for this is that you have failed to create an astral component for this thought form. Your aura does not radiate any power or charisma. The task is to combine the mental affirmation
with an astral sensation which radiates fiery power. Others will then immediately feel the warmth of your aura and a source of power within you which can take charge of any situation.

Again, there is the other extreme. Some individuals will find it easy to produce in themselves the hot, burning sensation of a fire. Some individuals with ease can imagine the entire world as one vast sea of flames and feel that heat extending around them for miles. They can do this because they have a natural ability or else they have a vivid astral imagination.

But there may be a downside to this. If they expand the fire element in their auras, they may lack the ethics, character, and commitment to use this force wisely. Sometimes at a red light, an
individual in one car with casually glance at someone in another car. The second person may have an astral body full of fire which is ready to ignite. The glance is like striking a match. The encounter results in violence.

In this case, the feeling of power with its urgent need to act and to dominate the situation produces negative results. The fire has not been channeled through an alert and clear mind. Blind emotion has taken control.

Consequently, when the fiery element in the astral body is easily stimulated, the individual has to spend more time working on the mental plane. The purposes for which will and power are to be
used must be carefully reviewed. The individual has to identity and commit himself to core values which are persuasive enough to hold the negative aspects of fire in check.

Air

As with fire, you imagine your body is a hollow space and that only the air element exists within you. You might imagine yourself to be like a helium balloon so you feel weightless. You feel yourself float up into the sky. The sensation of weightlessness and floating is basic.

Then you extend your imagination further. You imagine the winds are part of your body. The vacuum into which air flows is like your lungs exerting a pull as you inhale. Actually, there is a
rhythmic flow in the winds and the seasons which is like breathing. Like a sylph, you probe and search for the harmony underlying air movements and weather patterns.

And finally you become the winds. If you open your mind and meditate, you become the trade winds, the north wind, the hurricane, the thunderstorm, and the tiny gust that twirls the leaves
in your garden. In meditation, there is no light or energy the mind can not find and reproduce to some extent within itself. Becoming familiar with the sky is just a matter of practice and taking time.

The air element can also be overdeveloped within an individual. If you make astral contact with the air element or communicate with sylphs, there is a tendency for the other elements in yourself to be shoved aside. This may lead you to a part of yourself which is wild and restless. It is impersonal, distant, and aloof. It is not at all concerned with the worries and responsibilities of human beings. It knows itself to be free and so it no longer cares about the demands
of society, personality, or human feeling.

An individual with this passive aspect of the air element may be alert, detached, and balanced within himself. But he can also be insensitive to the extent of becoming amoral. This is not new
information. Psychology talks about psychopaths and authors write about individuals who have lost their connections to others.

However, the phenomenon I am describing derives from an astral enchantment. Part of the individual's astral body is no longer focused on human existence. The individual perceives the way a sylph perceives or as the fairies of lore who enchant human beings to come away with them to the inner planes. As William Butler Yeats describes it:

Come away, O human child!
To the waters and the wild
With a fairy, hand in hand,
For the world's more full of weeping than you can understand.


Again, psychologists such as Carl Jung have written about a circle of enchantment which holds human beings in enthrallment. The individual is haunted and possessed by what is unfilled in the past, by the unmet needs of childhood and family. He does not see the actual situations he enters and other human beings as they are but only a distorted reflection, an illusion seen from afar. Giving and receiving, bonding, and intimacy are twisted and bent because the heart is incomplete.

But the enchantment of air is slightly different. The individual has an over abundance of the air element which lacks positive expression. There is nothing a matter with having a sylph's heightened awareness. The Dalai Lama's weather controller possesses this as did ancient druids.

The sylph's sensitivity can take the form of a detachment which blends freedom with a delight in pure perception. It is a thrilling experience as are hang gliding and parasailing. It is easy when you
feel this relaxed and free to say to yourself, "I am not a human being. The life within me is altogether different that from what others feel and see." When we are at play or entertained, we may temporarily feel the same thing. We give ourselves permission to forget about the rest of life for the duration.

But this suspending of daily demands, besides being a way to recharge ourselves, has a productive side. An altered state of perception enables us to see the world in new ways. The challenge is to share this with others.

The poet does this. He perceive the delicate fragility and the hidden beauty shining within each moment. When he writes or speaks, he is sufficiently distant that he can savor pure feelings. But
he knows these feelings can only be expressed, found and met, within the details and specific experiences of our lives. Each poem is a steppingstone leading across the stream separating humanity from the realms of fairy and the astral plane.

The artist does this. He says, "Behold my art. It is a creation of my imagination. Its images are a mirror capturing the light I see reflected in life." And musicians do this when the music is just right. They are no longer aware of themselves. The notes carry them along. The song takes on its own life and they are within both the human plane and another domain.

Too much airy substance in the soul tempts us all to let go and forget our ties to others. Legend tells us of a race which could not longer compete with human beings and so retreated from our world
to become a race of fairies. But even to these we might now say, "Return again and dwell among us. Share with us the things you see and know that we too might behold the beauty of the world
around us." The remedy is not to retreat into detachment and a realm of inner peace but to create new ways of sharing heart to heart.

And finally there is the basic problem of developing astral sensitivity. Many individuals see no further than the activities of their daily lives. The consequence is that their emotional life is
limited in scope. In fact, most religions guide their practitioners into a few sets of sacred experiences which are charged with astral energy. Conversion, devotion, rapture, and commitment are controlled and channeled in acceptable ways. Other profound emotional experiences are labeled taboo and placed off limits or else are ignored and considered to be irrelevant.

But if you look at a cloud it is constantly changing. If you focus on a feeling within you and give it enough space to move, it will continuously transform. Feelings are like the waters of the earth.
They run in underground streams. They are in the lakes, the seas, the clouds, the rivers, the rain, and the ice caps.

A sylph is aware of every aspect of a changing cloud and yet the sylph remains detached. To work with the air element is to have both inner balance and a sensitivity to every nuance and aspect of
feelings. Developing this sensitivity is something which psychology shares in common with magick. Elsewhere I write about the method of focusing which bridges the gap between transpersonal psychology and magical practice.

Water

To develop the sensation of water which is cold and wet, imagine you are swimming and diving in a stream, river, lake, or ocean. It is possible to extend your meditations along these lines until the
sensations of water become quite strong. At some point along the way, imagine yourself becoming the water surrounding your body. Feel the swimmer and the diver moving through your space. And
again feel the coldness of water within your body as if your body is hollow inside.

In my various stories about my encounters with the undines, I go into detailed descriptions about their specific astral natures. The four I describe are all loving, receptive, sensitive, empathic, healing, and nurturing. Also, they each have a slightly different way they
communicate the bliss and ecstasy within the water element. These undines are very enchanting and possess many magical secrets relating to the water element.

From my experience, undines extend their auras out into the watery domains surrounding them. If they wish to create an atmosphere like a wondrous festival full of dancing and song, the
water is magnetized to express their feeling. If they wish to communicate a profound state of oneness and love, again, the water element becomes a vehicle which carries and amplifies their
intentions.

Our task in exploring the psychology of water is to do something similar. Once we can clearly produce the sensations of cold water in and around ourselves, then we imagine that this watery expanse acts to express our feelings. Water absorbs, releases, flows and circulates energy. In a similar way, our aura encompasses and revives the life of those with whom we have contact. It produces a magical space in which individuals are free to be receptive to each other and to feel acceptance and love.

As with the other elements, we now combine the energies of the mental and astral planes. We need a clear definition and commitment in our minds to all that water represents in its highest
sense. Again, the qualities are love, healing, nurturing, sensitivity, acceptance, clairsentience, serenity, tranquility, purity, and so forth. And we need a total and complete conviction that we exist within and are a part of a magnetic watery field of energy flowing through us and encompassing ourselves and others as well.

Both the mental and astral planes with their different approach to water must then be united in a natural way. Part of our success in this endeavor will arise from our study and appreciation of other
individuals who express feelings and ideals of love in their personalities. And part of our work will involve recognizing the great variety of sensations and ways in which water exists in the
world of nature. Again, I have given examples through poems and stories of ways the undines have sought to deepen my understanding of the environment and element of water in which they live.
Ultimately, their domain and their range of activities are also our own.

Earth

If we conceive of fire as will, air as intelligence and clarity of mind, and water as love and affection, what then shall we make of the element of earth? In way can earth represent the integration and strength of consciousness?

The granite boulder is stable. It retains its shape, its form and mass, and only very gradually changes. The precious stone is harder and more enduring and yet its structure permits the energy of light to pass through it. Ice is water in a solid form. Its molecules though fixed cover a wider expanse so that it floats. Air is in water and water is in the volcanic magma as it explodes. As the heat is released, the flowing lava turns to stone.

Plants grow on the rich nutrients of volcanic islands. Topsoil develops and then forests. The land mass provides an environment where life can flourish.

Consciousness integrates the different aspects of ourselves. It is the enduring and stable landscape where our soul and spirit accomplish their tasks. Consciousness sets priorities, identifies
values, and applies its resources and time to productive ends. There are conflicts between values, goals, desires, and different individuals. Consciousness uses the understanding of air, the will of
fire, and the empathy of water to arrive at practical and satisfying solutions.

The main sensations we are after with the earth element are weight and density. You imagine yourself as a little more heavy. Like a tree, you are rooted in the ground. Like a boulder, you are
solid and easily resist external influence. Increasing your sense of weight and being grounded are part of the arts of Aikido and also Tai Chi Chuan.

With the right piece of rock, there is a sense of time being suspended. You remember the past. Your endure for ages. Even the far future feels near at hand. The earth element has a stronger continuity. Past, present, and future form a continuum. The events of life occur along a time line. You do not have to rush anywhere. You just use the present moment in the best way you can.

I place my hand on a standing stone five thousand years old. There is nothing fancy about this stone circle. It seems quite casual like an afterthought the way it is set down at the end of a cow
pasture on Mull Island, Scotland. But I think to myself that all the events of human history from the Egyptian pyramids to the present unfolded while these stone have stood here and waited.

Consciousness can take the events of our lives and give them order and definition. It can say, "This relationship and that event are important to me. They always will be. These ideals I live for--
they are what give my life purpose. You see, amid all the changes--the accidents, the failures, and the wrong turns--there is a core set of values within myself which I uphold and experiences which I
honor."

Fire is tenacious but earth is persevering. Water offers love and support, sweet intimacy and pleasure. But earth builds and provides those things which satisfy our deepest desires. The air element likes to think and to reason. It offers clarity so vast that the thought process is lost in the illumination. But the earth element knows in its heart that it is alive and participates in those purposes which endure through all ages of time.

Earth cuts to the bottom line. It is not distracted by the urgency and rapacious hunger of fire and all the issues surrounding the maintenance of power. It is not so easily distracted by the
enchantments, romance, and passions of love. And though it too seeks and reaches for peaks of understanding and illumination, it does not fly off content to be detached or aloof.

Earth stays focused on the concrete and practical ways we can materialize our ideals and operate in an effective manner in accordance with our core values. It leaves behind a legacy. It provides a foundation upon which future generations will build. And if this sounds too abstract, then we can apply the same to our own lives. In each stage of our life, we act with integrity and accomplish our basic tasks. Then we are able to move forward and succeed with what comes next.

In summary, this is only a tiny introduction to the psychology of the four elements. I have not discussed here the ecstasies of the four elements. And there are the four divine attributes relating to different elements--omnipotence, enlightenment, omnipresence or all-encompassing love, and immortality.

I have suggested elsewhere that the twelve signs of the zodiac and astrology also provide insight into the four elements. An important step in this area will be identifying for each of the twelve signs of the zodiac its corresponding elemental sensation. Then that rich set of symbols and interpretations can be integrated into the psychology of the elements. To do this will require a shamanistic approach to the symbols which characterize the zodiac signs
Naposledy upravil(a) FTX dne 14 led 2014, 00:38, celkem upraveno 1 x.

FTX

Re: W.Mistele - Úvod do psychologie čtyř elementů

Příspěvekod FTX » 17 bře 2014, 23:57

Prosím opravit,

(1)
Jedním způsobem (čárka) jak pracovat s elementem ohně (čárka) je promítnout si oheň ve všech jeho projevech jak v přírodě, tak ve společnosti či v nás samých. Život byl schopen se zjevit na naší planetě díky horku a světlu slunce. Trvalo však miliony let, než se země ustálila na pevném orbitu a ve správné vzdálenosti od slunce.

Jedním způsobem, jak pracovat s elementem ohně, je promítnout si oheň ve všech jeho projevech jak v přírodě, tak ve společnosti či v nás samých. Život byl schopen se zjevit na naší planetě díky horku a světlu Slunce. Trvalo však miliony let, než se Země ustálila na pevném orbitu a ve správné vzdálenosti od Slunce.

--
nebeská tělesa se píší s velkým písmenem ;)

(2)
------------------------------------------------------------------------------------
edním takovým je, jako vzpomínka při cestě na konci pastviny, kruhs na Mull Islandu ve Skotsku.


(3)
----------------------------------------------------------------------------------------------------
To do this will require a shamanistic approach to the symbols which characterize the zodiac signs.

Celá věta vypadla.

============================================================================
Ten původní překlad je tak špatný, že v něm vypadly celé věty z textu :(. Je nutné to zkontrolovat větu po větě s originálem.

=======================
Překlad kompletně zkontrolován.


Zpět na “William Mistele”

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti